DIGITÁLIS MUNKAREND SZABÁLYZAT
2020
A tantermen kívüli, digitális munkarend keretében:
- a tananyag kijelölése, a tanulási folyamat ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes találkozást nem igénylő kapcsolatában történik,
- a tananyag tantermen kívüli, digitális munkarend keretében történő átadása alkalmas legyen a tanuló tanulmányi követelményeinek teljesítésére
- szülői igények alapján, indokolt esetben az intézmény vezetője munkanapokon megszervezi a gyermekek, tanulók napközbeni kiscsoportos felügyeletét (8 és 16 óra között)
Iskolai kapcsolattartás:
Központi, iskolai e-mail: kalvin.janos.iskola@reformatus.hu
Weboldal: www.refkalvin.hu
Iskolai facebook: https://www.facebook.com/refkalvin
Telefonszám: +36 – 44 – 502 – 789
I. A tanulók jogai
- Minden tanulónak joga van a digitális oktatáshoz, azon belül tudása legjavának bizonyításához.
- Minden tanulónak joga van arra, hogy tanulmányaihoz, a tanév sikeres teljesítéséhez a digitális oktatás formájában is – az iskolától elvárható kereteken belül – minden segítséget megkapjon.
- Minden tanulónak joga van a digitális munkarenddel kapcsolatos nehézségei jelzésére.
- Minden tanulónak joga van kérdésfeltevéshez, javaslattételhez, de csak szervezett keretek között, ill. oly módon, hogy mások tanuláshoz, ill. munkához való jogát, emberi méltóságát ne sértse.
- A digitális munkarend nem tér el a tanév rendjétől, azaz a diáknak joga van a – napi szorgalmi idő utáni, a hétvégi és ünnepnapi, valamint a tanítási szünetek idejére szóló – pihenéshez.
II. A tanulók kötelezettségei
- Az iskola digitális oktatáshoz felépített rendszerét csak és kizárólag tanulási célra használhatja!
- A digitális felületet nem használhatja magánjellegű célra, levelezésre, még akkor sem, ha ez tanulócsoporton belül történne!
- Tiszteletben kell tartania tanulótársainak, tanárainak és az iskola többi dolgozójának emberi méltóságát, személyiségi jogait, családi és magánélethez való jogát!
- Digitális, online magatartása, beszéde, megnyilvánulása legyen méltó az iskolához!
- A digitális oktatás folyamán fellépő nehézségeit időben jeleznie kell!
- A személyiségi jogok, ill. a személyes adatokkal való önrendelkezési jog alapján az érintett engedélye, és a pedagógus hozzájárulása nélkül nem készíthet, továbbíthat, ill. hozhat nyilvánosságra hang- és képfelvételeket, ezeket az iskolai digitális felületre sem töltheti fel!
- A Google Tanterem-be és a MozaNapló rendszerbe feltöltött tartalmak, illetve az oktatás keretein belül elhangzottak (akár Meet videó óra, értekezlet keretében) az iskola szellemi termékét képezik. Ezek megosztása más digitális csatornán tilos!
- Videós órák hang-és képanyagának rögzítése a diákok számára szigorúan tilos, beleértve képernyőképek készítését, telefonnal történő rögzítését vagy bármilyen más formában való elmentését! Ennek megszegése minden esetben igazgatói szintű fegyelmi fokozattal jár, függetlenül a rögzített tartalomtól. A videós órákon a tanuló minden esetben köteles a kameráját – amennyiben rendelékezésére áll – bekapcsolni!
- Viselkedésével nem zavarhatja környezetét, nem sérthet másokat!
- Meghallgatja mások véleményét, azt elfogadja és tudomásul veszi, véleményét csak mások tiszteletben tartásával mondja el!
- Tudomásul veszi, hogy az iskolai munka emberi kapcsolatokra épül, ezért kerüli a kirívó, szélsőséges megnyilvánulásokat.
- Tudomásul veszi, hogy az iskola közösségéhez tartozik, iskolán kívüli magatartásával, a digitális oktatásban való részvételével is az iskola hírnevéhez méltóan viselkedik!
- Viselkedése, megnyilvánulásai a digitális tanrend folyamatában, az online térben is összhangban vannak az iskola keresztyén szellemiségével, az intézményben folyó nevelő-oktató munka alapelveivel.
III. A digitális oktatás módja
- A digitális munkarend keretében a tananyag kijelölése, a tanulási folyamat ellenőrzése és támogatása a Google Tanterem vagy a MozaNapló rendszerében történik az 1-8. évfolyamokon.
- A kommunikáció a Google Tantermen, illetve Meet-en keresztül, az erre a célra létrehozott e-mail címek használatával történhet. A tanulók saját nevükkel hozzanak létre Gmail fiókokat a Google Tanterem használatához!
- Az iskola vezetősége fenntartja a jogot, hogy folyamatosan ellenőrzése alatt tarthassa a rendszerben működő csoportokat, azokra rálátása legyen.
- A digitális munka az Operatív Törzs elrendelése alapján, napi szinten kizárólag a Google online rendszerén, ill. heti szinten a korábban kialakított Google Tantermen keresztül valósul meg, tehát a tanulónak/szülőnek a rendszert nyomon kell követnie!
- A Google Tanteremben küldött, és a Meet órákon megbeszélt anyag kérhető a tanulótól számon!
- A digitális tanulási idő az iskolai szorgalmi idővel megegyező napokon és időben, azaz 8.00-tól 16.00-ig tart. Ebben az időben történik az új feladatok, tananyagok feltöltése is.
- A szorgalmi időben a pedagógus előre meghatározott időben kérheti a diák online megjelenését. Amennyiben ez nem lehetséges – erősen indokolt eset pl.: ha a szülőnek van szüksége a gépre, elromlott az eszköz, stb. – a diáknak ezt jeleznie kell, törekedve arra, hogy a következő egyeztetett időpontban rendelkezésre álljon.
- A tanulás folyamatához a diák saját – ill. intézménytől kölcsön kapott – eszközt (asztali számítógép, laptop, tablet, okostelefon) használ.
- A tanuló az iskolába különösen indokolt esetben mehet, ennek okát jeleznie kell!
- A tanulónak a tanár által meghatározott időben és módon – a diák lehetőségeit figyelembe véve – számot kell adni tudásáról! Amennyiben ez adott időben a tanuló önhibáján kívül nem valósul meg, a következő alkalommal a beszámoló már kötelező.
- A tanulónak/szülőnek nyomon kell követnie az elektronikus naplót! A tantárgyi értékelések hivatalos dokumentuma a MozaNapló.
- Az élő (valós idejű) beszámoltatás megvalósítható a Google Meet-en keresztül.
- Az időben késleltetett távoli beszámoltatást segíthetik a fórumok, a megosztott dokumentumok, táblázatok, az online kérdőívek, a különféle tesztek.
- A pedagógus kérhet a tanulótól házi dolgozatot, prezentációt, multimédiás (fotó, videó, montázs, kollázs, vagy gondolattérkép, problémafa) beadandó feladatokat.
- Az online tesztek időzíthetők, személyre szabhatók, kiadhatók egyénnek, kisebb vagy teljes csoportoknak, megvalósítható velük a differenciálás. Lehetőség van arra, hogy teszteket valós időben oldjon meg a csoport, de arra is, hogy egyes kérdéseknek utánanézzenek, hozzákeressenek információkat. Készíthetnek a pedagógusok maguk is teszteket, de alkalmasak lehetnek a munkára kész tesztek vagy akár egy-egy kvízjáték is. Az online tesztek kiválthatók a Google Tanteremben kiküldött kérdőívvel is, ebben az esetben a tanulók is a Tanteremben küldhetik be a válaszaikat, az ellenőrzés a pedagógus feladata. Lehetőség kínálkozik arra is, hogy a tanuló offline oldjon meg feladatot, például készítsen kézzel egy posztert, táblázatot, kreatív, illetve művészi alkotást, és annak digitális változatát küldje be vagy töltse fel a Tanterembe!
- A folyamatba ágyazott értékelést segítik a különféle szavazó- és tesztkészítő rendszerek, amelyekhez sokféle ingyenes program érhető el. Ezekben megadhatók egyéni vagy csoportos feladatok, és követhető akár a folyamat során, akár pedig annak végén a tanulók aktivitása, munkája.
Mátészalka, 2020. szeptember 15.
Farkas János
igazgató